غنی در ننگرهار: قدرت باید زیر چتر نظام جمهوری انتقال کند

خبرگزاری رصد: رییس جمهور غنی که صبح امروز به ولایت شرقی ننگرهار رفته بود در یک مراسم رسمی گفت که صلح مهم‌تر از هر چیزی است، اما قدرت باید بر اساس اراده‌ مردم و زیر چتر نظام جمهوری انتقال کند.

آقای غنی همچنان در سخنرانی‌اش گفت که انقطاع نظام برای مردم پذیرفتنی نیست. در این سفر رییس‌جمهور که آقای امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری نیز او را همراهی می‌کرد.

آقای صالح نیز در سخنرانی خود در این سفر گفت که نظام جمهوری و ارزش‌ها معامله نخواهد شد، زیرا به گفته‌ی او، طالبان در پی کسب قدرت اند.

این درحالی است که عطامحمد نور، رییس اجرایی جمعیت اسلامی پس از برکناری وزیر صحت به مخالفت با آقای غنی پرداخته است می‌گوید، اگر بحث حکومت موقت به میان آید، از آن پشتیبانی می‌کند.

قبل از این نیزحفیظ منصور، عضو هیات گفتگوکننده‌ دولت افغانستان چند روز پیش از آغاز دور دوم گفتگوها، در نشستی در کابل گفت، در دور دوم گفتگوها در دوحه بحث اصلی تقسیم قدرت است. او افزوده بود که بحث حکومت موقت و دوره انتقالی در این دوره مذاکرات مطرح است.

همچنان رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی کشور نیز گفته بود که در چهار ماه آینده افغانستان نظامی به نام دولت اسلامی بدون پیشوند جمهوری خواهد داشت.

در همین حال دور دوم مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان شام گذشته در قطر آغاز شده است.