دکتر عبدالله: طالبان با بهانه تراشی در شروع دور دوم مذاکرات صلح به جنگ علیه مردم افغانستان ادامه می‌دهد

شورای عالی مصالحه ملی روز جمعه، هفدهم دلو با نشر اعلامیه‌ای به نقل از دکتر عبدالله عبدالله رئیس این شورا گفته است که طالبان هم‌زمان با بهانه‌تراشی در شروع مذاکرات، جنگ‌جویان گروه طالبان به جنگ و خشونت علیه مردم افغانستان ادامه می‌دهند.

در اعلامیه این شورا آمده است که هیأت طالبان با بهانه‌تراشی‌های ناموجه، دلایل و انگیزه‌های نامعقول سبب تاخیر در آغاز مذاکرات شده‌ و به جای بحث و مذاکره روی قضایای اصلی، پایان جنگ و خشونت، مسلمان‌کشی و کاهش درد و آلام مردم، مصروف سفرها و بحث‌های حاشیه‌ای است.

به نقل از این اعلامیه دکتر عبدالله گفته: «هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان به اساس توافق قبلی و در تاریخ معین برای آغاز دور دوم مذاکرات به دوحه برگشت. این هیأت که از کثرت و تنوع نظام جمهوری نماینده‌گی می‌کند از حمایت کامل شورای عالی مصالحه ملی، نظام جمهوری، رهبران سیاسی و مردم افغانستان برخوردار می‌باشد».

دکتر عبدالله در این اعلامیه تصریح کرده است: «فرصت استثنایی برای حل بحران کشور از طریق مذاکره و گفت‌وگو فراهم شده است. اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی از پایان جنگ در افغانستان، رفتن به سوی صلح، استقرار، گشوده‌شدن فصل جدیدی از همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و از شکل‌گیری یک افغانستان آزاد، مستقل، دموکراتیک و در صلح و صفا در داخل، با همسایه‌گان و جهان و عاری از حضور گروه‌های دهشت‌افکن و افراطی حمایت می‌کند. حالا وظیفه اسلامی و ملی ما و تحریک طالبان است تا از این فرصت برای پایان جنگ استفاده نماییم.»

رئیس شورای عالی مصالحه ملی همچنان هشدار داده است که اگر شماری به این باور باشند که از راه‌های غیر از مذاکره و گفت‌وگو می‌توانند به مشکل افغانستان پایان ببخشند، با استناد به شواهد تاریخی، راه اشتباهی را در پیش گرفته‌اند.