سازمان ملل: نیم از جمعیت افغانستان با بحران گرسنگی روبروست

People reach out to receive bread in Kabul, Afghanistan, January 31, 2022. REUTERS/Ali Khara TPX IMAGES OF THE DAY

گزارش تکاندهنده سازمان ملل از اوضاع غذایی مردم افغانستان که میگوید غذا به عنوان ضروری ترین نیاز مردم کم پیدا میشود ومیلیونها نفر در خطر گرسنگی و سو تغذیه قراردارند.

ایندریکا راتوات، معاون یوناما و هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد در افغانستان بر لزوم ثبات قدم در امور حقوق بشری و برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان در سال ۲۰۲۴ تاکید کرده است.

در بخشی از این گزارش گفته شده که “اکثریت مردم افغانستان قادر به تأمین نیازهای اولیه مانند مراقبت‌های صحی، معیشت و مسکن نیستند.”

نمایندگی سازمان ملل متحد با استناد به نظرسنجی مؤسسه‌ «گالوپ» گفته است که ۹۵ درصد مردم افغانستان خود را در رنج می‌دانند و میانگین امید به زندگی در پنج سال گذشته کاهش یافته است. در این گزارش آمده است که زمین‌لرزه در هرات و بازگشت بی‌سابقه‌ی مهاجران از کشورهای همسایه، تأثیر مخرب شوک‌های مکرر بر وضعیت افغانستان را نشان داده و بر نیاز به مشارکت و حمایت پایدار بین‌المللی تأکید کرده است.

او افزوده است که آنان همچنان زنان را به‌عنوان شرکای کلیدی در کار خود می‌دانند و به ارائه‌ی کمک توسط زنان برای زنان مطابق به خواسته‌های مردم افغانستان ادامه خواهند داد.

سازمان ملل برای کمک به 23 میلیون نفر در افغانستان کمک سه و نیم میلیاردی تقاضا کرده است.