مسلمان زاده های که به طور علنی از دین جدید شان می گویند

qrf

از سال 2015 بدین سو گمانه زنی های وجود داشت که هزاران افغان به دین مسیحیت گرویده اند، اما این مسلمان زاده ها در باره دین جدید شان به شکل علنی ابراز عقیده نمی کردند.

 این افغان ها معمولا در سال های 2015 و 2016 خود را به یکی از کشورهای اروپایی رسانده اند.

بیشتر اتباع افغانستان پیروی دین اسلام هستند و فقط درصد بسیار اندکی از هندوها در این کشور پیروی بودا هستند اما حالا به نظر می رسد که مسیحیت را نیز به عنوان دین جدید در افغانستان قلمداد کرد.

در داخل افغانستان بیان عقیده به غیر از اسلام خطرناک است، مطابق قانون جزای اسلامی کسانیکه از دین اسلام خارج می شودند مرتد محسوب می شوند که جزای سختی به آنها پیشبینی شده است.

حالا شماری از افغان ها به طور علنی اعلام کردند که به مسیحیت گرویده اند و حتی برخی آنها مانند علی تاجیک ویدیویی از مراسم مذهبی دین جدید اش را که خودش نیز در آن شرکت کرده بود در اختیار خبرگزاری رصد قرار داده است.

در این ویدیو آقای تاجیک همراه با چند تن دیگر با لباس سفید در یکی از کلیسا ها در سویدن دیده می شود که مراسم مذهبی پس از غسل تعمید را بجا می آوردند.

علی تاجیک از ولسوالی جاغوری ولایت غزنی است، او در سال 2015 وارد سویدن شد و در سال 2017 پس از انجام غسل تعمید دین مسیحیت را پذیرفت.

علی تاجیک

او در گفتگو با خبرگزاری رصد گفت که پس از مطالعه و خواندن چند کتاب به دین مسیحیت علاقمند شده است.

آقای تاجیک می گوید گرویدنش به دین مسیحیت از سر مهر و محبت با این دین بوده است نه جبر و اکراه و یا به گفته او رسیدن به مقاصد غیر دینی.

هر چند او مدعست که به آرامش دلخواهش رسیده است اما تایید کرد که ندیدن خانواده اش او را آزار می دهد، زیرا به گفته تاجیک دیگر هیچگاه به افغانستان سفر نمی تواند. او دیدار با اعضای خانواده اش را یک رویایی دست نیافتی خواند.

هنوز به طور رسمی معلوم نیست که چی شمار از افغان ها به دین مسیحیت گرویده اند، اما ویدیوهایی که میان افغان های مقیم کشورهای اروپایی دست بدست می شود نشان می دهد که ممکن شمار آنها به هزاران نفر برسد.

در دین اسلام به کسانیکه از این دین خارج می شوند مرتد گفته می شود.

ارتداد در اسلام (به عربی: رده یا ارتداد) عموماً به عنوان ترک آگاهانه اسلام در گفتار یا از طریق کردار تعریف شده‌ است.

ارتداد شامل اقدام به تغییر دین، یا عدم پذیرش معتقدات مذهبی به جهت بی‌دین بودن می گردد.

ارتداد به معنی «بازگشتن از دین اسلام» در چند آیه از قرآن نیز مطرح شده، از آن میان در سوره مائده (۵:۵۴) و محمد (۴۷:۲۵) ارتداد مورد نکوهش قرار گرفته ‌است. در سوره بقره (۲:۲۱۷) با تفضیل بیشتری به موضوع پرداخته شده، و مجازات مرتد در آخرت، حبط اعمال و عذاب جاودان دانسته شده‌ است.

عطاالله لودین، عضو شورای علمای افغانستان می گوید که حکم مرتد فطرى اگر مرد باشد کشته می‌شود و توبه او نزد قاضى قبول نمی‌شود، اما اگر مرد مرتد ملّى باشد نخست دعوت به توبه می‌شود، اگر توبه کرد آزاد می‌شود، و إلّا کشته می‌شود.

مرتد فطرى، کسى است که پدر یا مادرش در هنگام انعقاد نطفه‌اش مسلمان بوده‌اند و خودش پس از بلوغ، اظهار اسلام کرده، و سپس از اسلام خارج شده است. اما مرتد ملّى کسى است که پدر و مادرش هنگام انعقاد نطفه او کافر بوده‌اند، و او پس از بلوغ، اظهار کفر کرده و سپس اسلام آورده، و مجدّداً کافر شده است.

مادری که پسرش را به تغییر دین کمک کرد

احمد شکیب محمد شاهی می گوید که بابت بی عدالتی ها و به گفته او ظلمی که در حق زنان در افغانستان می شود دین اسلام را ترک کرده است.

نفیسه محمد شاهی، مادر احمد شکیب می گوید که مانع تغییر دین پسرش نشده و حتی او را در این راه تشویق نیز کرده است.

در همین حال، احمد شکیب محمد شاهی مدعیست مظالم صورت گرفته علیه زنان جنبه دینی دارد تا اجتماعی. او نقض حقوق زنان در کشورهای اسلامی به ویژه افغانستان را نوعی سرخوردگی مسلمانان نزد جامعه جهانی دانست.

به گفته احمد شکیب مادر و دوست دخترش بارها مورد ظلم و بی عدالتی در افغانستان قرار گرفتند که در این خشونت ها دوست دخترش کشته شد.

محبوبه، دوست دختر احمد شکیب بود، این دختر قبلا با مردی مسن به نام خواجه سردار از ماموران اداره امنیت ملی افغانستان نامزد بود و قرار بود به اجبار خانواده با این مرد عروسی کند.

احمد شکیب و محبوبه در سال 2015 تصمیم می گیرند که هر دو از افغانستان فرار کنند اما این برنامه قبل از انجام افشا می شود و به گفته احمد شکیب، دوست دخترش توسط خانواده خواجه سردار دستگیر و به قتل می رسد.

گفته شده که خواجه سردار سه زن دیگر هم دارد و براساس عرف و تعریف های دینی می خواسته با محبوبه به عنوان زن چهارم عروسی کند.

بسیاری از مردان در افغانستان داشتن حق ازدواج با سه تا چهار زن را به خود محفوظ می دانند. آنها به این باور هستند که دین این اجازه را با آنها داده است.

احمد شکیب می گوید، مرگ محبوبه او را شوکه کرده است، دختری که هزاران آرزو را با خود در دل خاک برد.

او به خبرگزاری رصد گفت که محرومیت زنان از حق درس و تحصیل، محدودیت های اجتماعی، نداشتن حق انتخاب در زندگی و ظلمی که در حق مادر و دوست دخترش شده او را از دین اسلام گریزان کرده است.