طالبان و افغانستان؛ مادر و دارالسلام گروه‌های تروریستی

جهادیست‌ها و سایر گروه‌های تروریستی در جهان همواره به دنبال نمادها و مثال‌های خرد و بزرگی هستند که نمایانگر شکست صف مقابل‌شان باشد، گروه‌های تروریستی با بزرگ‌نمایی این نمادها و مثال‌ها به دنبال جذب افراد و فربه‌سازی صفوف خود برای رسیدن به مقاصد تروریستی‌شان هستند.

این نمادها و مثال‌های خرد و بزرگ می‌تواند ترور یک شهروند عادی کشورهای غربی و آمریکایی در یکی از نقاط جهان و یا  بمب‌گذاری در یک مرکز خرید پر ازدحام و یا حمله انتحاری در یک مرکز مذهبی باشد.

 انجام این نوع حملات در میان گروه‌های تروریستی جشن گرفته می‌شود و به مثالی از موفقیت و رسیدن به آرمان‌شهری که مدنظرشان است تبدیل می‌گردد.

طبیعت و شیوه عملکرد گروه‌های تروریستی این چنین است که همواره برای مصروف شدن به آن‌چه که جهاد می‌خوانند، راه‌هایی پیدا کنند که در آن پیروزی و دستاوردشان به سادگی به دست بیاید و فربه‌تر نمایان گردد.

 با وجود اختلاف‌نظرهایی که در شیوه و عملکرد برای انجام حملات تروریستی و جهادی در بین این گروه‌ها وجود دارد، اکثر این گروه‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم از یک دیگر حمایت می‌کنند، با یک‌دیگر در تماس‌اند و موفقیت‌های یک‌دیگر را در برابر صفوف واحد مقابل‌شان، موفقیت و برگ برنده‌یی برای خود می‌دانند.

گروه‌های تروریستی همواره به آسان‌ترین راه و نزدیک‌ترین میدان برای مانورهای جهادی خود می‌اندیشند، افراد وابسته به گروه‌های تروریستی و جهادی همواره در تلاش‌اند تا پا به میدانی بگذارند که خطر دست‌گیری شان اندک باشد تا بتوانند به سادگی به حیات جهادی و مانورهای نظامی  – تروریستی خود ادامه بدهند.

همواره یک چشم امید گروه‌های ترورریستی و جهادی برای ابراز موفقیت برادران جهادی و تروریستی‌شان در برابر صفوف مقابل، گروه‌های حاضر در افغانستان بوده است. تاریخ شاهد این است که اکثر گروه‌های جهادی در سراسر جهان قبل و پس از پیروزی مجاهدین و شکست حکومت وقت افغانستان تحت حمایت شوروی سابق، افغانستان و جهادی‌های آن را مثال روشنی از موفقیت اسلام جهای در برابر جهان کفر می‌دانستند و برای ‌مانورهای جهادی و تروریستی خود به این کشور سرازیر می‌شدند.

 پس از شکست مجاهدین در برابر طالبان و حاکم شدن طالبان بر بخش بزرگی از افغانستان حضور گروه‌های تروریستی مختلف در این کشور دوام یافت و روز به روز به تعداد و تنوع این گروه‌ها افزوده می‌شد.

 هزاران عضو وابسته به گروه‌های جهادی مستقر در پاکستان، صدها عضو وابسته به گروه‌های تروریستی مستقر در ازبکستان، تاجکستان، قرقیزستان و روسیه، ده‌ها شهروند اسلام‌گرای تندرو چینی، شهروندان اسلام‌گرای تندروی کشورهای مختلف عربی و ایران، ترکیه، اندونزی، بنگلادیش و حتی مالدیو و الجزایر خود را به افغاستان می‌رساندند و زیر سایه گروه طالبان به حیات جهادی – نظامی خود ادامه می‌دادند.

پس از حمله ایالات متحده بر طالبان حاکم بر افغانستان و پاشیده شدن این گروه و بر سر کار آمدن دولتی با حمایت ایالات متحده و جامعه جهانی، افراد وابسته به گروه‌های مختلف تروریستی به پناهگاه‌های مرزی افغانستان و مخفی‌گاه‌های و مخوف و دور از شهرها کوچیدند و مدتی از فعالیت باز ماندند تا این که با تشدید حملات طالبان بر مواضع نیروهای افغان و نیروهای خارجی در چندین سال گذشته، این افراد کم و بیش دوباره به همکاری با طالبان برگشتند ولی پس از حاکم شدن دوباره طالبان بر افغانستان و گذشتن چند ماه از تحول عظیم سیاسی – اجتماعی در افغانستان حالا یک‌بار دیگر گروه‌های تروریستی – جهادی مختلف یک‌بار دیگر افغانستان را بهشت موعودی می‌بینند که می‌توانند به راحتی در آن به حیات جهادی خود ادامه بدهند، سربازگیری کنند و زمان کافی برای آماده شدن جهت انجام هر نوع حمله تروریستی داشته باشند.

با به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، این گروه بدون در نظرداشت هر گونه مسئله امنیتی و بدون آینده‌نگری درب تمام زندان‌ها را باز کرد و این فرصت را به ده‌ها عضو وابسته به گروه‌های مختلف تروریستی و جهادی زندانی در زندان های کابل و سایر نقاط افغاستان داد تا بتوانند یک‌بار دیگر به میدان جهاد پا بگذارند.

ده‌ها عضو وابسته به شبکه القاعده، جیش محمد، لشکر طیبه پاکستان، جنبش ترکستان شرقی، داعش و چندین گروه خرد و بزرگ خطرناک جهادی دیگر توانستند از زندان‌های افغانستان رها شده و وارد کارزار عملیاتی – جهادی شوند.

از سویی طالبان تا فعلا هیچ نوع قید و شرطی بر حضور گروه‌های جهادی سمپات و همراه با طالبان وضع نکرده‌اند. افراد وابسته به گروه‌های مختلف تروریستی سمپات به طالبان از سراسر جهان بدون هیچ نوع قیدی می‌توانند به راحتی از مرزهای افغانستان عبور کرده و وارد این کشور شوند.

عقب‌نشینی ایالات متحده از افغانستان و روی کار آمدن طالبان، مواد خام یک تبلیغ گسترده روانی را برای جهادیست‌های مختلف در سراسر جهان مهیا ساخت تا بتوانند عقب‌نشینی ایالات متحده و شکست دولت غنی را یک پیروزی عظیم توصیف کنند و روحیه جدیدی به تمام آن‌هایی که می‌خواهند سهمی در جهاد علیه دشمن تعریف شده این گروه‌ها داشته باشند داد و انگیزه‌شان را در امر جهاد چند برابر ساخت.

برای فعلا طالبان به عنوان گروه مادر و الهام‌بخش برای جهادیست‌های دیگر به شمار می‌روند که دارالسلام یا زمین متعلق به اسلام برای جنگیدن در برابر دشمن را نیز در اختیار دارند. این امر در دراز مدت می‌تواند ضربه سنگینی به امنیت جهانی وارد کند.

عزیز نیکیار، روزنامه‌نگار